OYUN TERAPİSİ-2
Merhaba Sevgili okurlar. Bir önceki yazımızda giriş
yaptığımız oyun terapisi konusuna bu yazıda devam ediyoruz. Önceki yazıyı
okumamış olanların öncelikle onu okumalarını öneriyorum ( önceki yazı için
tıklayınız).
Öncelikle oyun terapistinden bahsedeceğiz.
Oyun terapisini eğitimli kişiler, terapistler uygular.
Ayrı bir eğitim süreci vardır.
Terapist çocuğu olduğu gibi kabul eden kişidir.
Çocukla sıcak ve güvene dayalı bir ilişki kurar. Çocuğu yargılamaz ve duygularına
karşı açıktır.
Çocuğa kendini güvende ve rahat hissettirir. Terapist
çocuğu yönlendirmez, oyunlarına müdahale etmez. Terapiyi sürdürebilmek için
terapi sınırlarını çizer. Süreci hızlandırmaz.
Oyun Terapi Teknikleri
Oyuncaklarda olduğu gibi teknikler de tek tek
anlatılamayacak kadar uzun ve detaylı. Başlıklar halinde bahsedip birkaç
tanesini açıklayacağım. Merak ettiğiniz ya da detaylı bilgi almak istediğiniz
konularda bizimle her zaman iletişime geçebilirsiniz.
Oyun terapisinde çocuklarla iletişimi güçlendirmek,
çocuğun eğlenmesi ve rahatlaması için çeşitli teknikler bulunur. Bunlar nesne/oyuncak teknikleri,
metafor ve hikaye anlatma teknikleri, rol oynama teknikleri, yaratıcı sanat
teknikleri, hayal teknikleri ve diğer bazı tekniklerden oluşmaktadır. İlk
olarak nesne/oyuncak tekniklerinden bahsedeceğiz.
Nesne/oyuncak teknikleri peluş bebek oyunu,
doktorculuk oyunu, telefon oyunu, sihirli değnek oyunu, baloncuk oyunu, küp oyunu
tekniklerinin genel adıdır.
Bu tekniklerin genelinde çocuklara bir nesne verilir,
onunla oynarken gözlenir ve nesnelere yükledikleri anlamlara önem verilir.
Metafor ve Hikaye Anlatma Teknikleri de 5 başlıkta
incelenir. Somut oyun metaforları, kaplumbağa oyunu, duygu termometresi, hikaye
anlatma, bibliyoterapi…
Başka terapilerde de kullanılan bu teknikler genel
olarak bir hikaye yaratma üzerine kurulmuştur. Hikayelerdeki karakterler
üstünden değerlendirmeler yapılır. Hikayelerdeki karakterlerin problemleri
konuşuluyormuş, çözülüyormuş gibi çocuğun problemleri konuşulur.
Rol Oynama Teknikleri, rol yapma, maske oyunu,
süper kahraman oyunu ve kukla oyunu başlıklarını içerir. Metafor tekniklerinde
olduğu gibi, burada da çocuk rolünü üstlendiği karakterler üstünden
değerlendirme yapılır. Maske oyununda çocuğun iç maske ve dış maske dediğimiz
iki maske yapması istenir. Süper kahraman oyununda terapist çocuktan güçlerine sahip
olmak istediği süper kahramanı çizmesini ister.
Yaratıcı sanat teknikleri genellikle renkler ve
çizimlerden oluşan tekniklerdir. Hayatı renklendirme, serbest çizimler, travma
çizimleri, seri çizimler, aile çizimleri, aile heykeli oluşturma tekniği… Çizim
teknikleri isimlerinden anlaşıldığı için aile heykeli tekniğinden bahsedeceğim.
Terapist
çocuktan, kendisi de dahil olmak üzere aile üyelerini oluşturmak için kil
kullanmasını ister. Her aile üyesi için bir kil figürüne sahip olduğunda,
terapist çocuktan onları birbirleriyle ilişki durumlarına göre farklı noktalara
dizmesini ister ( yakın olanları yan yana, uzak olanları daha uzak olacak
şekilde. )
Hayal teknikleri dünya tekniği ve bebek evi oyunudur. Dünya
tekniğinde terapist çocuğa yarı yarıya kumla dolu bir tepsi ve
birçok insan figürü ve oyuncaklar verebilir. Terapist daha sonra herhangi bir
müdahalede bulunmadan çocuğun kendi dünyasını yaratmasına izin verir ve daha
sonra bununla ilgili sorular sorar. Burada esas amaç çocuğun yarattığı dünyanın
kendi gerçek dünyasındaki temaları içermesi ve böylece bazı konular üzerinde
çalışabilmesidir. Kum terapisi olarak da isimlendirilen ayrı bir tekniktir.
Bebek evi oyununda da çocuğun aile dinamiklerini anlamak önemlidir.
Bahsettiklerimiz kalemimiz yettiğince anlattığımız çok kısıtlı tekniklerdir. İki yazıda da amacımız size oyun terapisini tanıtmak ve aklınızdaki bazı soru işaretlerine cevap verebilmekti. Daha önce de belirttiğim gibi, aklınıza takılan sormak istediğiniz bir şey olursa bizimle bağlantıya geçebilirsiniz. Teşekkür ederiz.
Yorumlar
Yorum Gönder