Merhaba sevgili okurlar,
bugün sizlere pek çok kişinin göz ardı ettiği fakat çok değerli ve güzel
çocuklardan bahsetmek istiyorum. Özel eğitim gereksinimi duyan çocuklar. Toplum
olarak hepimiz bir bütünüz kim olduğumuz, ne olduğumuz önemli değil. Bir
şeylerden kaçarak ya da birilerini dışlayarak bir şey başaramayız. Böyle
yaparak da sadece karşı taraf değil hepimiz zarar görürüz. Özel eğitim gereksinimi duyan çocukların, bu
özel tarafları eksiklik olarak görülmemeli. Eğitimin içinde, toplumun içinde
olabildiğince fazla olmalılar. Onları topluma kazandırmak için öncelikle bunun
bilincinde olmalı daha sonra da onları topluma kazandırmak için fırsatlar
sunmalıyız.

Hayata olan ilk adımlarımızı
pek çoğumuz okula başlarken atıyoruz. Bu da yaşamımızın geri kalanını
fazlasıyla etkiliyor. Aynı şekilde öğretmenin tutumu, farkındalığı, mesleğine
olan sevgisi de çocukların kişiliklerini, kendilerine olan güvenlerini önemli derecede
etkiliyor. Bu yüzden özel gereksinimli çocuklar için en büyük farkındalığa
öğretmenler sahip olmalı ve de destek olabilmek için ellerinden geleni
yapmalılar. Bugün sizlere okul öncesi dönemdeki özel gereksinimli çocuklardan
bahsedeceğim. Ana sınıflarında mevcut sayı 10 ise 2, sınıf mevcudu 20 ise 1 özel
gereksinimli çocuk yani kaynaştırma öğrencisi bulunur. Öğretmen, sınıfa
kaynaştırma öğrencisi katılmadan önce diğer çocuklara, mutlaka aralarına
katılacak olan çocuğu tanıtmalı, bilgi vermelidir. Peki, sınıftaki çocukların
özel gereksinimli arkadaşları ile olan ilişkilerine, davranışlarına nasıl
müdahale edeceğiz? Kendilerini farklı hissetmemeleri için neler
yapacağız? Ya da sınıfta yapılan etkinlikleri bu güzel çocuklar için nasıl
uyarlayacağız? Biraz bunlardan konuşalım.
Çocukların bu yaşlarda empati
becerileri gelişmemiştir tam tersine olaylara egosantrik bakarlar. Bu yüzden sınıftaki
diğer çocuklar arasında mutlaka özel gereksinimli çocukları dışlayanlar, alay
edenler olacaktır. Çocuklar bazen çok düşünceli bazen de acımasız olabiliyorlar.
Çünkü onlar çocuklar. Bazı şeylerin farkında olamayabiliyorlar. Burada görev
biz öğretmenlere düşüyor. Bu konular gerçekten çok hassas ve dikkat edilmesi
gereken konular. Bu yüzden biz öğretmenlerin hassas, dikkatli ve bilinçli bir
şekilde davranmalıyız ki çocuklarda travmalara sebep olmayalım. Eğer çocukların
kaynaştırma öğrencisi ile dalga geçtiğini görürseniz dikkatlerini başka yere
çekin. O an başka şeye odaklanmalarını sağlayın. Daha sonra da çocukları uygun
bir ortamda kibar ve anlayabilecekleri bir dille uyarın.
Çocuklarda farkındalık
oluşturmanız biraz zor olabilir tabii ki bu her çocuk için geçerli değil. Fakat
sınıfta oynadığınız oyunlarla bunu destekleyebilirsiniz. Oynayacağınız oyunu çok
dikkatli bir şekilde seçmelisiniz. Bununla ilgili bir oyun örneğini sizlerle
paylaşacağım. Bir diğer önemli konu çocukların kendilerini farklı
hissetmemelerini sağlamak. Bu konuda yapabileceğiniz en iyi şey özel
gereksinimli çocuğu gözlemleyip başarılı olduğu alanı tespit etmek. Örneğin;
şarkı söylemeyi, taklit yapmayı çok seven bir öğrenciyse bunun ön plana
çıkmasını sağlayabilirsiniz. Ve bunu da sınıftaki diğer çocukların görmesini
sağlamak yararlı olacaktır. Çünkü çocuk, başarılı olduğu alanda bir şeyler
yaptıkça kendine olan güveni artacaktır. Diğer arkadaşlarının da bunu görmesi
bilmesi ona ayrı bir mutluluk ve güç katacaktır. Fakat bunları yaparken diğer
çocukların özel gereksinimli çocuğa karşı pozitif ayrımcılık yaptığınızı
düşünmemeleri için dengeyi iyi sağlamanız gerekmektedir. Ayrıca özel
gereksinimli çocuğun başarılı olduğu tarafı ön plana çıkarmaya çalışırken de
dikkatli ve dengeli olmalısınız.
Çocuklara bir konuyu kavratmak, bir nesneyi
öğretmek ve daha pek çok konuda en iyi yöntem, etkinlikler yardımıyla bunları
öğretmektir. Önemli konulardan bir diğeri ise sınıfınızda bulunan özel
gereksinimli çocuklar için etkinlikleri uyarlamak. Çünkü onların da sürece
verimli bir şekilde dâhil olabilmesi için bu çok önemli. Bu konuda da yine
hassas bir şekilde davranmalısınız. Hem etkinliğin akışında bir aksaklık hem de
özel gereksinimli çocuğun aktif bir şekilde sürece dâhil olmasını
sağlamalısınız. Uyarlanmış bir etkinliği de sizlerle paylaşacağım.
Lütfen unutmayın ki her
çocuk sadece çocuktur. Bunu aklımızdan çıkarmamalı ve bilinçli bir şekilde davranmalıyız. Çünkü biz çocukları ötekileştirirsek toplum
olarak hiçbir şey başaramayız.
ÇOCUKLARDA FARKINDALIK YARATABİLECEK
OYUN ÖRNEĞİ
Sınıfta
görme engelli çocuk varsa oynanabilecek çok uygun bir oyun.
KAPALI
GÖZLE NİŞAN ALMA
Materyal: Yazı tahtası, tebeşir, bandana .
Oyunun Oynanışı:
Öğretmen yazı tahtasına, çocukların boyunu aşmayacak bir yükseklikte iç içe üç
daire çizer. Çocuklardan sıra olmalarını ister. Ardından yazı tahtasının 4-5
adım karşısına bir oyuncu yerleştirilir. Gözleri bandana yardımıyla kapatılır.
Öğretmen oyuncuya: ‘’Gözlerin bağlı olarak bu dairelerin en küçüğüne parmağını
değdirebilirsen oyunu kazanacaksın ve günün nişancısı olarak ilan edileceksin’’
der. Bundan sonra her oyuncu birer kez şansını dener. En küçük daireye nişan
alanlar alkışlanır ve günün nişancısı olurlar.
Bu oyun sınıftaki hem bütün çocukların
eğlenmesini hem de oyun sırasında gözleri kapalı bir şekilde oynadıkları için
görme engelli arkadaşlarını anlamlarını sağlayacaktır.
UYARLANMIŞ ETKİNLİK ÖRNEĞİ
RENKLİ KOVALAR VE TOPLAR
ETKİNLİK ÇEŞİDİ:
Türkçe, Oyun, Sanat
YAŞ GRUBU: 60
- 72 Ay
MATERYALLER: Renkli
toplar, renkli kovalar, renkli boyalar, A4 kağıdı.
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ:
Bilişsel Gelişim: Kazanım 1: .Nesneye dikkatini verir. ( Dikkat edilmesi gereken nesneye odaklanır.)
Bilişsel Gelişim: Kazanım 5: Nesneleri gözlemler. ( Nesnenin rengini, şeklini, büyüklüğünü, dokusunu
söyler.)
Dil Gelişim: Kazanım 8: Dinlediklerini/izlediklerini çeşitli yollarla ifade
eder. (Gösterge: Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar.
Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir.)
Motor Gelişim: Kazanım 3: Nesne kontrolü gerektiren hareketler yapar. (Gösterge:
Bireysel olarak nesneleri kontrol eder. Nesneleri kaldırır, taşır.)
Motor Gelişim: Kazanım 4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketler yapar.
(Gösterge: Nesneleri toplar. Nesneleri kaptan kaba boşaltır.)
ÖĞRENME SÜRECİ:
- Öğretmen sınıfa
elinde renkli toplarla girer. Çocukların dikkatini çeker. Çember şeklinde
oturulur.
- Ardından öğretmen,
çocuklara sırasıyla elindeki topların rengini sorar. Çocuklarla sohbet eder.
- Öğretmen elindeki
topun renginde bir meyve, nesne vb. söyler. Yanındaki çocuğa topu uzatır ve
onun da topun renginde bir meyve, nesne vb. söylemesini ister. Sırasıyla devam
eder. Söylemek istemeyen çocuk zorlanmamalıdır.
- Daha sonra
öğretmen, çocuklara “Renklerin Dansı” isimli bir hikâye anlatacağını ve
dikkatlice dinlemeleri gerektiğini söyler.
Elif,
her akşam olduğu gibi yine erkenden yatmıştı. Güzel bir gün geçirmek için
uykusunu güzelce almalıydı. Birde birbirinden güzel rüyalar görmek için.
Bu defa rüyasında karanlık bir ormandaydı. Uzaktan güzel bir müzik sesi
geliyordu. Sese doğru yaklaştıkça neşeli gülüşmelerde duymaya başladı. Orman
bittiğinde tüm renklerin birbirleriyle dans ettiklerini gördü. Renkler bir
arada o kadar güzel görünüyorlardı ki gözleri kamaştı. Elif, renkleri hayranlıkla izlerken bir şey dikkatini
çekti. Farklı renkler el ele tutuştuklarında elleri ikisinden de farklı bir
renk oluyordu. Mesela sarı ile kırmızı el ele tutuştuklarında elleri turuncu,
kırmızı ile mavi el ele tutuştuklarında elleri mor oluyordu. Elif, o
sabah heyecanla uyandı. Kahvaltısını yaptıktan sonra hemen resim defterini ve
boya kalemlerini alıp masasına geçti. Renkleri karıştırdığında rüyasında
gördüğü gibi renklerin farklılaştığını gördü. Sevinç içerisinde resim defterini
alıp en sevdiği renklerle resim çizdi.
- Hikâye
hakkında çocuklarla sohbet edilir. Ardından öğretmen çocukları 2 gruba ayırır. Renkli
toplar ve renkli kovalar grupları şeklinde. Renkli Kovaları sınıfın bir ucuna
dizer. Renkli topları da sınıfın bir ucuna yerleştirir. Ortopedik yetersizliği
olan (tekerlekli sandalye kullanan) arkadaşlarını ve diğer grup üyeleri topun
bulunduğu yere dizilir. Diğer grup üyeleri de kovaların olduğu yere dizilir. Ardından
Renkli toplar grubu tekerlekli sandalyeli arkadaşlarının üzerine topları
yerleştirir ve renkli kovaların bulunduğu yere giderler. Renkli kovalar topları
renklere göre kovalara dizerler. Toplar bitinceye kadar bu şekilde devam
ederler.
- Oyun
bittikten sonra çember şeklinde oturulur ve sohbet edilir. Ardından çocuklara
A4 kâğıdı dağıtılır. Sevdikleri renklerle resim yapmaları istenir. Daha sonra
da resimlerde kullandıkları renkler hakkında sohbet ederler.
DEĞERLENDİRME:
- Bugün neler yaptık? Peki, yaptıklarımızın sırasını
hatırlıyor musunuz?
- Etkinlikte
hangi renkleri kullandık?
- Daha
önce adını bilmediğiniz bir renk öğrendiniz mi?
- Etkinlik sırasında en çok ne yapmaktan keyif aldınız?
AİLE KATILIMI:
- Ebeveynlere
yapılan etkinlik hakkında bilgilendirme notu gönderilir. Evde salata
yapıldığında çocukla beraber yapılması ve kullanılan sebze ve meyvelerin
renkleri hakkında konuşulması istenir.
ÖNERİLER:
- Etkinlik
sonunda parmak baskısı etkinliği yapılabilir.
- Kaybolan
renkler oyunu oynanabilir.
- İp
baskısı etkinliği yapılabilir.
Yorumlar
Yorum Gönder