Merhaba sevgili okurlar,
Sizlere okul öncesinde matematik kavramının öneminden bahsedeceğim.
Okul hayatımızda matematik hepimizin çekindiği bir ders olmuştur. Ama okul öncesi dönemde bu korku daha ortaya çıkmamıştır bu sebeple okul öncesinde matematik eğitimi çok önemlidir. Çocuğun ileriki yıllarda matematiğe karşı oluşacak korkuyu yıkabiliriz. Okul öncesi dönemde çocuklara matematiği ne kadar eğlenceli gösterirsek, sevdirirsek çocuğun kaygısı da o derece azalacaktır.
MATEMATİK EĞİTİMİ NE ZAMAN BAŞLAR ?
Aslında matematik eğitimi bebeklikten itibaren başlar. Bebekler çevrelerindeki her şeyi merak ederler ve duyu organlarıyla çevrelerini tanırlar. Çocukların keşfetme isteği bebeklikle başlayarak ilerleyen yıllarda da devam eder.
0-3 Yaşta Matematik Kavramının Gelişimi
⦁ Bebekler ilk günlerinde objelere dokunmaya zorlanırlar ama daha sonra parmaklarıyla yakalamayı ve ulaşmayı başarırlar. Bu sayede uzak-yakın kavramını öğrenirler.
⦁ Boyut, ağırlık, şekil, zaman, mekan ve uzayla ilgili pek çok bilginin temeli bebeklik döneminde atılır. Çeşitli oyuncak ve ev aletleri verilerek keşfetmeleri sağlanabilir.
⦁ 1-3 yaş arası çocuklar nesneleri renklerine, boyutlarına veya şekillerine göre gruplama veya sıralama yapmaya çalışırlar.
3-6 Yaşta Matematiksel Kavramların Gelişimi
⦁ İlk üç yıl boyunca oluşan yetenekler gelişmeye devam eder. Bilgi, beceri ve deneyimleri artar.
⦁ 3-5 yaşları arasında nesnelerin temel özelliklerini ( renk, şekil ve boyut ) ve ilişkili kavramları sınıflama becerileri gelişir.
⦁ Günlük yaşamda karşısına çıkan problemleri neden-sonuç ilişkisi kurarak, nesneleri özelliklerine göre ayrıştırarak akıl yürütme konusunda deneyim kazanmaya başlar.
⦁ Ağır-hafif, büyük-küçük, hızlı-yavaş ve uzun-kısa gibi kavramları öğrenmesi kolaylaşır.
⦁ Çevrelerindeki örüntüleri kullanarak; örüntüleri fark etme, kopyalama, devamını getirme ve kendi örüntüsünü oluşturma konusunda becerileri giderek gelişir.
⦁ 4 yaş yaşından itibaren veri toplama ve düzenlemek için gerekli olan gözlem, sayma, kaydetme ve düzenleme ile ilgili becerileri gelişir.
⦁ 4-5 yaşları arasında 1'den 10'a kadar sayıların ardışıklığını anlamaya başlar.
⦁ "Kaç tane?" sorusuna parmaklarını sayarak cevap verebilir.
⦁ 4-5 yaşındaki çocuklar sayı sayarlarken söyledikleri sayının ondan önce gelen sayıları da kapsadığını anlamaya başlamasıyla durum değişmeye başlar.
⦁ Birebir eşleme, gruplama, karşılaştırma ve sayma ile ilgili becerileri nesneler aracılığı ile öğrenirler.
⦁ 5 yaşında yol ve yön kavramı gelişmeye başlar.
⦁ 5 yaşında çocuklar sıra sayılarını ( birinci, ikinci...) kavramaya başlarlar.
⦁ 6 yaş itibariyle saymayla ilgili beceriler giderek gelişir.
⦁ 6 yaşta birebir eşleştirme gelişir.
⦁ Sayıların temel korunumunu kavrarlar. ( Bir grup nesneye ekleme yapıldığında arttığını, çıkarma yapıldığında azaldığını ve hiçbir şey yapılmadığında aynı kaldığını anlar.)
⦁ 6 yaşta çocuklar şekillerin özelliklerini, benzerlik ve farklılıklarını görerek tanımlayabilirler.
⦁ Standart ölçme birimlerini kullanarak uzunluk ve alan ölçümleri yapabilirler.
KAYNAKLAR:
Ulutaş i. (2017) Okul Öncesinde Matematik Eğitimi
(Ankara: Hedef CS)
https://pin.it/WPy9Q9Qm
https://pin.it/3rZSN2W
Yorumlar
Yorum Gönder